دكتر سوسن سيف در سال 1321 در تهران بدنيا آمد. پس از اتمام تحصيلات ابتدايي و متوسطه ،تحصيلات دانشگاهي را در دانشگاه الزهرا در رشته روانشناسي آغاز كرد. وي پس از اخذ مدرك كارشناسي روانشناسي و كارشناسي ارشد رشته مشاوره و راهنمايي خانواده از دانشگاه علامه طباطبائي ، در سال 1361 موفق به دريافت دكتري رشته مطالعه خانواده و كودك از دانشگاه سراكيوز آمريكا شد.وي عضو هيئت علمي و دانشيار دانشگاه الزهرا و عضو هيئت علمي مدرسه عالي شميران 0دانشگاه علامه طباطبائي ) بود .
گروه : علوم انساني رشته : روان شناسي تحصيلات رسمي و حرفه اي :
سوسن سيف تحصيلات ابتدايي خود را در دبستان «همايون» و دوره دبيرستان را در دو مدرسه «آزرم» و «ناموس» سپري كرده است (گردآوری : انجمن ناجی)
ليسانس روانشناسي اش را از مدرسه عالي دختران [دانشگاه الزهرا(س)] و فوق ليسانس خود را از مدرسه شميران [با نام فعلي دانشگاه علامه طباطبايي] اخذ مي كند. پس از اين براي ادامه تحصيل و كسب مدرك دكترا با بورسي كه به او تعلق مي گيرد به دانشگاه «سيراكيوز» آمريكا مي رود و همانگونه كه در كشور خود موفق مي شود رتبه اول را در دانشگاه به دست آورد، آنجا نيز با همين رتبه فارغ التحصيل مي شود. خلاصه سابقه تحصيلي سوسن سيف به قرار زير است: 1ـ ليسانس روانشناسي ـ مدرسه عالي دختران ( دانشگاه الزهرا ) 54 ـ50 2ـ فوقليسانس مشاوره و راهنمايي خانواده ـ مدرسه عالي شميران ( دانشگاه علامه طباطبايي ) 56 ـ 54 3ـ دكتراي مطالعه خانواده و كودك ـ دانشگاه سراكيوز آمريكا 57 ـ 61 استادان و مربيان : سوسن سيف تمايلاتي نيز به علوم ديگر دارد. به زيباشناسي، هنر و از همه مهمتر به فلسفه علاقه مند است و در اين رابطه به يكي از اساتيدش كه تا حد زيادي تحت تأثير او قرار گرفته بوداشاره مي كند: «در دوره ليسانس، ما استادي داشتيم به نام خانم دكتر «مهتاب مستعان» - كه حالا بازنشسته شده اند- ايشان به قدري شيرين، فلسفه را درس مي دادند كه گاهي اوقات من وسوسه مي شدم رشته ام را عوض كنم و بروم فلسفه بخوانم. در مراحل ديگر پيشرفت هاي علمي ام، اساتيد خوبي مثل آقاي دكتر كيانوش هاشميان داشتم يا آقاي دكتر عباس طباطبايي يزدي كه استاد آمار من بودند. جالب اينجاست كه اين افراد هم اكنون از بهترين همكاران من محسوب مي شوند.» وقايع ميانسالي : سوسن سيف پس از بازگشت به وطن، به سرعت دستاوردهاي آموزشي اش را به كار مي گيرد و اندك زماني بعد صاحب مرتبه و مقام ارزنده اي در علم روانشناسي كشور مي شود.مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : سابقه اشتغال به خدمت سوسن سيف : ـ عضو هيات علمي مدرسه عالي شميران ( دانشگاه علامه طباطبايي ) ـ عضو هيات علمي دانشگاه الزهرا ( دانشيار ) ـ عضو هيات علمي دانشگاه اما م صادق ( واحد خواهران ) ـ عضو هيات علمي مركز مطالعات و تحقيقات مسائل زنان ـ عضويت در شاخه كودكان استثنايي و برنامه ريزي وزارت فرهنگ و آموزش عالي ـ مديريت گروه علوم تربيتي دانشگاه الزهرا - عضو كميته ملباسموي انستيتو روانپزشكي ـ مدير تحصيلات تكميلي ( كارشناس ارشد و دكترا دانشكده الهيات ، ادبيات و علوم انساني دانشگاه الزهرا ـ عضويت در كميته علمي سمينار روانشناسي در اسلام و دبير سمينار دانشگاه الزهرا ـ عضو كميته برنامهريزي آموزش كودكان استثنايي و عضويت در چهارشاخه اختلالات عاطفي ، ناتواني يادگيري ، عقيماندگي ذهني و چند معلوليتي ـ رياست دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه الزهرا ـ عضو شوراي تحقيقات سازمان آموزش و پرورش استثنايي فعاليتهاي آموزشي : سوسن سيف با وجود آن كه سابقه تدريس در ديگر دانشگاه ها را نيز دارد ولي به زعم خويش، تمام زندگي و وجودش در دانشگاه الزهرا(س)، خلاصه مي شود و بيشترين حجم فعاليت هايش را در اين مركز آموزشي متمركز كرده است (گردآوری : انجمن ناجی)مراکزي که فرد از بانيان آن به شمار مي آيد : سوسن سيف تاكنون راه اندازي و تأسيس دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي و كتابخانه آن در سال ،۷۴ مركز كلينيك مشاوره و روانشناسي دانشگاه الزهرا(س) [واقع در خيابان ۱۶آذر به همت و پشتيباني رياست دانشگاه دكتر زهرا رهنورد و به مديريت دكتر طيبه زندي پور]، برنامه مشاوره پيشگيري از تالاسمي [در وزارت بهداشت و درمان] و درس كارگاهي آن، طرح و اجراي دروس كارگاهي «مصاحبه مشاوره اي»، «آموزش خانواده»، «دانش افزايي همسران» و «سلامت بلوغ در دختران» را در كارنامه خود ثبت كرده است (گردآوری : انجمن ناجی) آرا و گرايشهاي خاص : سوسن سيف معتقد است: «علاقه من به مسائل خانواده در تمام فعاليت هاي تحقيقاتي و پژوهشي ام نمود عيني داردو در داخل يا خارج از كشور مدام روي مشاوره خانواده و كودك كار مي كنم. در تعاريف كلي و از نقطه نظر اجتماعي خانواده را اين گونه تشريح مي كنند كه واحد بسيار كوچكي است (گردآوری : انجمن ناجی) اما به نظر من اساس و پايه شكل گيري جامعه و يادگيري فرزندان، ارتباط همسران و... همه در خانواده است (گردآوری : انجمن ناجی) من همه چيز را به خانواده ربط مي دهم و معتقدم خانواده در تشكيل و گسترش روح ملي و در نهايت حفظ حدود و ثغور فرد براي خود، نقش بزرگي ايفا مي كند. اگر كشورها مباني خانوادگي سالم نداشته باشند و رابطه افراد در خانواده خيلي به هم نزديك نباشند، همبستگي و تعاون بين آن ها ديده نشود، همه چيز بي پايه و سست مي شود. بنابراين هميشه بايد خانواده را يك اصل قرار دهيم كه داراي جايگاه پر مهر و محبتي است، حس همدلي و دوستي و فداكاري و... در آن هست و تمام اين ها ريشه در خانواده دارد. من در همه كارهاي تحقيقي ام تاكنون اين چرخه خانواده را در نظر گرفتم. چرخه خانواده كاملاً مشخص است، ابتدا جوانان ازدواج مي كنند، بعد فرزنددار مي شوند و بچه هايشان به مدرسه رفته، فارغ التحصيل مي شوند و باز آنان هم ازدواج مي كنند و چرخه ادامه مي يابد.» از ديد سوسن سيف، روانشناسي در واقع نوعي انسان شناسي است: «شناخت ابعاد انسان به دليل پيچيدگي به سادگي امكان پذير نيست. گروهي سعي دارند از ديدگاه وراثت درباره انسان ها صحبت كنند، بعضي ديگر از منظر محيط، برخي مي گويند ارزش ها اهميت دارند و تعدادي هم تفكر و گروهي نيز ادراك و احساس را پراهميت مي دانند.» سوسن سيف در عالم مشاوره بيش از هر كس به «ويرجينيا ستير» گرايش دارد و او را يكي از برترين مشاورهاي جهان مي پندارد و براي اثبات نظريات خويش در خصوص ارتباط و همدلي با ديگران به گفته اي از او استناد مي كند: «ستير جمله قشنگي دارد با اين مضمون؛ مرا باور اين است بهترين هديه اي كه مي توانم بخواهم و آرزو كنم همانا ديده شدن، شنيده شدن، فهميده شدن و حس شدن از سوي ديگران است و والاترين هديه اي كه من مي توانم به ديگران بدهم ديدن، شنيدن و درك و پذيرش روح آنهاست (گردآوری : انجمن ناجی) آنچه ستير مي گويد خواسته هاي من نيز هست. به اعتقاد من زندگي را بايد مجموعه ارتباطات در ابعاد زيستي، رواني و اجتماعي دانست. بنابر رويكرد ارتباطي ستير، افرادي كه در نحوه برقراري ارتباط داراي الگوي سالمي هستند، بانشاط، سرزنده و بامحبتند و قدرت ريسك كردن دارند، با حقوق خود و ديگران آشنايند، حضور قلب و چهره هاي آرام دارند و صحبت هاي آن ها با آهنگي پرمايه و گرم همراه است، مهربانند و گشاده رو و اگر ساكتند، حتي سكوتشان، آرامبخش است (گردآوری : انجمن ناجی) در عوض افرادي كه نمي توانند به خوبي از عهده برقراري ارتباط برآيند، بداخلاقند و چشم هايشان تنگ است، گوش هايشان نمي شنود، صداهاي خشني دارند و شوخي هايشان زننده است!» جوائز و نشانها : سوسن سيف تاكنون چندين مرتبه به عنوان پژوهشگر نمونه در دانشگاه الزهرا(س) انتخاب شده و مورد تقدير قرار گرفته است (گردآوری : انجمن ناجی) در سال هاي ۸۳-۸۲ استاد نمونه كشور بوده و براي اغلب سخنراني هايش موفق به دريافت جوايز و تقديرنامه هايي شده است (گردآوری : انجمن ناجی)چگونگي عرضه آثار : ارائه و تدوين چندين طرح ملي نيز در كارنامه علمي پربار سوسن سيف به چشم مي آيند. «طرح جامع تشكيل كارنامه فراگيري خاص براي كودكان عقب مانده ذهني» [۱۳۸۰]، «آزمون دوره آمادگي قبل از دبستان»، «استانداردسازي و هنجاريابي مقياس سنجش خانواده» [تيرماه ۱۳۸۰]، «پودمان مديريت زن»، و «بررسي علل و عوامل مدرسه گريزي دانش آموزان دختر دبيرستان هاي تهران» [سال تحصيلي ۸۲-۸۱] برخي از آنهاست (گردآوری : انجمن ناجی) مقالاتي كه سوسن سيف دركنفرانس ها و سمينارهاي داخلي و خارجي نيز مطرح كرده است، موضوعاتي همچون «فرضيه زبان و تفكر ويگوتسكي»، «مقايسه مشكلات دختران نوجوان ايراني با مشكلات دختران نوجوان ايراني مقيم آمريكا»، «فقدان پدر و تأثير آن در روند رشد كودكان»، «جوان و عزت نفس»، «پياژه و اسكينر»، «بهداشت رواني و عوامل مؤثر در انتخاب رشته تحصيلي دانشجويان دانشگاه الزهرا(س)» و مواردي از اين دست را شامل مي شوند كه شرح فهرست آنها در اين حجم كوتاه نمي گنجد. اين مقالات گاه در مجله هاي علوم انساني وزارت آموزش عالي، فصلنامه وزارت آموزش و پرورش و مجله علوم انساني دانشگاه الزهرا(س)، به چاپ رسيده اند يا مي رسند. برخي از آن ها نيز در همايش ها و كنگره هاي علمي ارائه شده اند. علاوه بر آن چه از فعاليت هاي پژوهشي - تحقيقي سوسن سيف آورده شد، او در مجلات مرتبط با حوزه كاري اش نيز از اعضاي هيأت تحريريه است (گردآوری : انجمن ناجی) مجلات «خانواده پژوهي دانشگاه شهيد بهشتي»، «فصلنامه روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه علامه طباطبايي» و «روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران» سه مورد از آن هاست (گردآوری : انجمن ناجی) همچنين سردبيري فصلنامه هاي «مطالعات روانشناختي» و «انديشه هاي نوين تربيتي» از ديگر مسؤوليت هاي اوست. دكتر سوسن سيف با همه اين فعاليت هاست كه امروزه از جمله نام آشنايان عرصه علم روانشناسي است و نمي توان به سادگي و بي تفاوت از كنار او گذشت. او سعي كرده زندگي اش را وقف ارائه بهترين و ارزشمندترين خدمت هاي بشردوستانه كند، تا چه قبول افتد و چه در نظر آيد.» آثار :آموزش و پرورش دوران نخستين كودكي ويژگي اثر : ترجمه2 ارزيابي ناتواني يادگيري ، اصلاح رفتار كودكان استثنايي ويژگي اثر : تاليف و ترجمه4 افزايش خود پنداره دانش آموزان در مدارس ويژگي اثر : ترجمه5 تئوري رشد خانواده ويژگي اثر : تاليف و ترجمه 6 جابه جا كردن كودك خردسال فلج مغزي در خانه ويژگي اثر : تاليف و ترجمه7 جابه جا كردن كودك خردسال فلج مغزي در خانه ويژگي اثر : تاليف و ترجمه8 خانواده درماني ، رشد كودكان تهراني از يك سالگي تا پنج سالگي ويژگي اثر : بررسي و تحقيق و تاليف 10 روانشناسي رشد كودكان و نوجوانان ويژگي اثر : تاليف مولي و راسل اسمارت: ترجمه11 ريشههاي فلسفي و تاريخي تئوريهاي نوجواني ويژگي اثر : تاليف و ترجمه 12 مباحثي در اختلالات دوران نوجواني ويژگي اثر : تاليف13 مشاوره خانواده ويژگي اثر : تاليف14 ناتوانيهاي يادگيري ، تشخيص و درمان ويژگي اثر : تاليف15 ياور ماهر ويژگي اثر : ترجمه