باد نیتروژن به جای باد معمولی پیش از این عمده ترین کاربرد باد حاوی اکثریت گاز نیتروژن، برای استفاده در خودرو های نظامی، مسابقه ای و دانستن قیمت روز لاستیک شاتل های فضایی بوده است (گردآوری : انجمن ناجی) استفاده از باد نیتروژن به جای باد معمولی که تاکنون برای خودرو های شهری و معمولی مورد استفاده قرار میگرفت، دارای مزایای متعددی است که در ذیل به آنها اشاره میکنیم. استفاده از باد نیتروژن برای لاستیک خودرو استفاده از باد نیتروژن به جای باد معمولی که تا کنون مورد استفاده قرار میگرفت، دارای مزایای متعددی است که در ذیل به آنها اشاره میکنیم. اما فراتر از باد نیتروژن، کمپانی های تولید تایر امروزه در حال بررسی و تست و تولید تایرهایی بدون نیاز به باد هستند!!! عمده ترین کاربرد استفاده از نیتروژن برای فروش لاستیک در وسایل نقلیه ،مربوط به خودروهای نظامی وسنگین ، هواپیماهای تجاری ، خودروهای مسابقه وسفینه های فضایی بود. اما امروزه مزایای استفاده از نیتروژن در خودروهای سواری، استفاده از آن را اجتناب ناپذیر میکند. هوای معمولی دارای 21 درصد اکسیژن ، 78درصد نیتروژن و 1درصد گازهایی هم چون ازون ، آرگون ومقداری رطوبت (به واسطه وجود اکسیژن) است (گردآوری : انجمن ناجی) بنابراین حذف اکسیژن موجب حذف رطوبت و همچنین موجب کاهش اثر خورندگی خواهد شد که به موجب آن سیم های لاستیک دیرتر خراب می شوند و عمر مفید خرید لاستیک افزایش پیدا خواهد می کند. نیتروژن درفرآیند احتراق شرکت نمی کند، پس ، از نظر ایمنی (با کاربردهای خاصی که دربالا اشاره شد) ارجح است (گردآوری : انجمن ناجی) مولکول های نیتروژن ، نسبت به مولکول های اکسیژن بزرگتر هستند، خطر فرار مولکول های بزرگتر از تایر و کاهش فشار باد لاستیک ، کمتر است (گردآوری : انجمن ناجی) براساس تجارب و مطالعات شرکت های مطرح تولید تایر نظیر Michelin Corporation، سرعت کاهش فشار نیتروژن نیز سه برابرکمتر از هوای معمولی است (گردآوری : انجمن ناجی) نیتروژن سبکتراست واستفاده ازآن،موجب کاهشی حدود ۴ درصدکمتر از وزن هوای پرشده درتایر یا کمتر از۴ اونس(۱۱۲گرم) دراغلب تایرها می شود. این سبکی می تواند برروی مصرف سوخت،موثر باشد.هرچند،باید توجه کرد. - نیتروژن ، گرما را زودتر از دست می دهد. بنابراین ، می توان نتیجه گرفت که ترکیدگی لاستیک بر اثر افزایش دما یا انبساط گاز درون لاستیک لیفتراک ، کمتر اتفاق خواهدافتاد، به خصوص برای خودروهای مسابقه یا خودروهایی با کاربرد در شرایط طولانی وسخت ، پس باز دراین مورد نیز ایمن تراست . میزان تغییرات فشار با دما نیز ، درمورد نیتروژن کمتر است ؛ چرا که هوای معمولی دارای اکسیژن و رطوبت است که به خصوص میزان فشار رطوبت آن (حتی با مقدار ناچیزش) بیشتر با دما تغییر می کند. می توان چنین نتیجه گرفت که کاهش مصرف سوخت ، ایمنی بیشتر سهولت استفاده از خودرو(به دلیل عدم نیاز به تکرار میزان باد لاستیک )،همچنین دوام لاستیک لودر خودرو از جمله مهم ترین مزایای استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک است (گردآوری : انجمن ناجی) اما قیمت بالای گاز نیتروژن (حداقل 10 برابردر کشور ما وبیش ازاین مبلغ درخارج از کشور)، مسآله یی است که باید مورد توجه قرارداد. ضمن اینکه اطمینان از صحت گاز نیتروژن تزریق شده ونحوه تزریق آن نیز مسائل مهمی است ، که برای کاهش مصرف سوخت و کارآیی خودرو ، مثل انتخاب رینگ و لاستیک مناسب ، باید در نظر گرفته شوند. بازار لاستیک ایرانیان