برخورد با متخلفین شبکه های مجازی و قانون شکنان در شبکه های موبایلی
تخلفات اينترنتي چگونه پيگيري ميشود؟
در برخي مواقع ممكن است افراد از كافينت يا مثلا از مكانهايي عمومي همچون شركتها و دانشگاهها براي ورود به فضاي مجازي و آسيب زدن به ديگران استفاده كنند،...
در پروندههاي اينچنيني هميشه افرادي به عنوان كارشناس در كنار قاضيان حضور مييابند. اين كارشناسان در جاي ديگري مستقر هستند و پرونده بر حسب موضوع به آنها ارجاع ميشود. در زمينه مسائل اخلاقي پروندهها براي كارشناسان پليس امنيت فرستاده ميشود. در خصوص مسائل مالي كارشناسان مربوطه در اداره 15 آگاهي كه به جرايم مرتبط با كلاهبرداري و سرقت رسيدگي ميكنند مستقر هستند. اگر تشخيص داده شود كه موضوع پرونده متناسب با جرايم سازمان يافته است، پرونده به كارشناسان زبدهاي ارجاع داده ميشود كه در اين زمينه تخصص دارند. آنها پس از كشف موضوع، پرونده را بار ديگر به اين دادسرا ارجاع ميدهند تا درباره آن تصميمگيري شود.
شايد بد نباشد درباره شيوه كار كارشناسان نيز نكاتي را بدانيد. اين اطلاعات از سوي كارشناسي در اختيار ما قرار ميگيرد كه تاكيد دارد نامش محرمانه بماند. او ميگويد: «بعد از ارجاع پروندهاي كه در آن عكس يا فيلم خصوصي فردي روي اينترنت منتشر شده، ابتدا به سراغ شناسايي IP ميرويم. سپس شركت ارائه كننده خدمات به آنIP خاص ملزم به ارائه اطلاعات شخص استفاده كننده ميشود. بد نيست بدانيد تمام اين تحركات روي شبكه مجازي ثبت ميشود و اين تماسها و برقراري ارتباطها نيز مانند پيامك سنديت دارد. پس از شناسايي خط تلفن يا محلي كه از طريق آن دسترسي به آن سايت يا وبلاگ صورت گرفته، به آن محل مراجعه و افراد مظنون به اين كار شناسايي ميشوند و از آنها بازجويي صورت ميگيرد و در نهايت فردي كه اقدام به چنين كاري كرده شناسايي و دستگير ميشود.»
اين كارشناس در ادامه اضافه ميكند: «در برخي مواقع ممكن است افراد از كافينت يا مثلا از مكانهايي عمومي همچون شركتها و دانشگاهها براي ورود به فضاي مجازي و آسيب زدن به ديگران استفاده كنند، اما اين مساله هم مانع شناسايي اين افراد نميشود. در حال حاضر تكنولوژي در اختيار مقامهاي قضايي آنقدر پيشرفته است كه ميتوان به كمك يك نرمافزاز، از داخل يك تلفن همراه خاموش با فشار يك دكمه تمامي اطلاعات داخل تلفن از قبيل شمارههاي تماس، عكس، فيلم و... را دريافت كرد. چنين ابزارهايي تنها در موارد امنيتي كاربرد ندارد و اگر شكايتي از سوي يك فرد مطرح شده باشد كه نياز به استفاده از چنين ابزاري باشد، براي يافتن متهم قانون از چنين ابزارهايي نيز استفاده ميكند.»
اين كارشناس در خصوص آن دسته از كاربراني كه از وبلاگها و سرويس دهندههاي خارجي براي چنين كارهاي كثيفي استفاده ميكنند نيز ميگويد:« شناسايي چنين سايتهايي سخت نيست. در برخي موارد كه سرور اين سايتها در خارج قرار دارد و ما به آنها دسترسي نداريم، دستور فيلتر كردن آنها را ميدهيم و در چنين شرايطي اين سايتها از دسترس خارج ميشوند اما پروندههايي در همين مركز وجود دارند كه كاربراني در خارج از كشور و با استفاده از سايتهايي كه سرور آنها در ايران نبود، اقدام به انتشار مطالب خلاف عفت عمومي ميكردند كه طي عملياتي پيچيده و بعضا چند ساله اين افراد به داخل ايران دعوت شده و سپس دستگير شده اند و هم اكنون منتظر مجازات هستند. جعفري در ادامه براي روشن شدن موضوع تاكيد ميكند:«در جامعه ما به فضاي اينترنت، دنياي مجازي ميگويند و تصور ميشود اين فضا وجود خارجي ندارد. هر علمي در چنين فضايي روي يك باند قرار ميگيرد و در يك ظرف مشخص جاري ميشود. براي روشنتر شدن موضوع ميتوان از اين مثال استفاده كرد: فردي كه قصد دارد از شهري به شهر ديگر برود يا از راه هوايي سفر ميكند يا از وسيله نقليه زميني و قطار بهره ميگيرد يا با دوچرخه يا پياده اين مسير را طي ميكند حتي اگر از زير زمين هم اين مسير را طي كند به هر صورت از يك راه رفته است (گردآوری : انجمن ناجی) اگر از طريق آبراه يا كشتي هم فاصله اين دو شهر را طي كند باز در يك مسير مشخص حركت كرده است (گردآوری : انجمن ناجی) ممكن است شناسايي برخي از اين راهها مشكل باشد، اما غيرممكن نيست و در دنياي اينترنت نيز به همين سادگي هر حركت و اقدامي قابل شناسايي و كشف است (گردآوری : انجمن ناجی)»
گناهكاران چگونه مجازات ميشوند؟
قانون نحوه رسيدگي به جرايم رايانهاي به اعتقاد رضا جعفري تازه نفس و جديدالتصويب است (گردآوری : انجمن ناجی) اينكه مجازاتهاي تعيين شده در اين قانون بازدارنده است يا نه؟ شديد يا خفيف؟ مناسب حال گناهكاران است يا خير؟ پاسخگوي نيازهاي امروز ما هست يا نه؟ و مواردي از اين دست تنها به اين مساله بستگي دارد كه اين قانون مدتي اجرا و سپس جنبههاي مختلف آن مشخص شود. البته در ماده 640 قانون مجازات اسلامي، نحوه مجازات افرادي كه با انتشار اوراق چاپي و مواردي از اين دست اقدام به انتشار تهمت و افترا عليه افراد ميكنند، مشخص شده است اما در قانون جديد عناوين مجرمانه به شكل دقيق شمرده شده و براي آن مجازات تعيين شده است (گردآوری : انجمن ناجی) در ماده 13 قانون جديد آمده است: «هركس از طريق سيستم رايانهاي يا مخابراتي محتويات مستهجن از قبيل نمايش اندامجنسي زن و مرد يا نمايش آميزش يا عمل جنسي صريح انسان يا انسان با حيوان را توليد كند يا منتشر سازد يا مورد هر قسم معامله قرار دهد، به حبس از 91 روز تا يك سال يا پرداخت جزاي نقدي از يك ميليون ريال تا 10ميليون ريال يا به هر دو مجازات محكوم خواهد شد.»
گاهي افراد از كافينت يا مكانهايي عمومي براي ورود به فضاي مجازي و آسيب زدن به ديگران استفاده ميكنند، اما اين مساله هم مانع شناسايي اين افراد نميشوداين قانون دو تبصره دارد. در تبصره يك آن آمده است: «چنانچه محتويات موضوع اين ماده در دسترس اشخاص زير 18 سال تمام قرار داده شود يا براي آنها منتشر يا ارائه شود، مرتكبين به حداكثر يك يا هر دو مجازات مقرر محكوم خواهند شد.» در تبصره 2 نيز ميخوانيم: «توليد محتويات غيرواقعي با قصد انتشار يا معامله، مشمول مقررات اين ماده است (گردآوری : انجمن ناجی)»
همچنين در ماده14 اين قانون نيز آمده است: «هر كس از طريق سيستم رايانهاي يا مخابراتي مرتكب اعمال زير شود، در مورد جرايم موضوع بند «الف» به حبس از يك سال تا 3 سال يا جزاي نقدي از 3 ميليون تا 15 ميليون ريال يا به هر دو مجازات و در مورد جرايم موضوع بند «ب» و «ج» به حبس از 3 ماه و يك روز تا يك سال يا جزاي نقدي از يك ميليون تا 10 ميليون ريال يا به هر دو مجازات محكوم خواهد شد.» اعمال مورد اشاره اين ماده قانوني بدين شرح است: «الف: محتويات مستهجن از قبيل نمايش اندام جنسي يا نمايش آميزش يا عمل جنسي اشخاص زير 18 سال يا ظاهرا زير 18 سال تمام، توليد، ارائه، منتشر يا ذخيرهسازي يا تهيه نمايد يا در دسترس ديگران قرار دهد. ب: به منظور دستيابي اشخاص زير 18 سال تمام به محتويات موضوع بند «الف» اين ماده يا ماده قبل، مباد
RE: برخورد با متخلفین شبکه های مجازی و قانون شکنان در شبکه های موبایلی
، سامانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مرجع مراجعه مردم برای تنظیم شکایت علیه سرویس دهندگان اینترنتی است (گردآوری : انجمن ناجی)ثبت و پاسخگویی به شکایات در حوزه سرویس های فن آوری اطلاعات، ارتباطات و رادیویی به آدرس اینترنتیhttp://complaint.cra.ir/Pages/View/Default.aspx در زیر مجموعه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مراحل ثبت و پیگیری شکایت را به شرح زیر اعلام کرده است:
۱- ابتدا با مراجعه به پایگاه اینترنتی اپراتور سرویس دهنده خود مراجعه ونسبت به تنظیم شکایت، دریافت کد رهگیری و پیگیری مراحل رسیدگی به شکایت خود اقدام نمائید.
۲-چنانچه پس از گذشت مدت ۱۴ روز از اپراتور سرویس دهنده خود پاسخی دریافت ننموده و یا پاسخ دریافتی مورد قبول شما واقع نگردیده، شما می توانید با مراجعه به این سامانه و ارائه کد پیگیری ای که از پایگاه اینترنتی اپراتور خود دریافت نموده اید، نسبت به تنظیم شکایت اقدام نمائید.
۳- برحسب نوع و موضوع شکایت که شما در این سامانه انتخاب می نمائید، شکایت شما به مناطق هفت گانه سازمان و یا یکی از اعضاء تفاهم نامه که صلاحیت رسیدگی به شکایت شما را دارند ارسال می گردد.
۴- شما همواره می توانید با وارد نمودن کد پیگیری خود در قسمت پیگیری شکایت این سامانه نسبت به آگاهی از نتیجه شکایت خود اقدام نمائید.
همچنین در زیر برخی پرسش و پاسخ های متداول آورده می شود:
۱- آیا فروش سرویس های با حجم ترافیک محدود مجاز است؟
جواب: براساس مصوبه شماره ۴۹ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ضریب اشتراک حداکثر ۱۰ تصویب شده است که با رعایت این ضریب اشتراک حداکثری نباید محدودیتی در حجم ارسال و دریافت مشتریان ایجاد شود.
۲- سئوال: نرخ اشتراک و نحوه محاسبه سرعت چگونه است؟
جواب: براساس مصوبه شماره ۴۹ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ضریب اشتراک حداکثر ۱۰ تصویب شده است به عنوان مثال برای سرعت ۱۲۸kb/sچنانچه سرعت دانلود را در سیستم خود مورد محاسبه قرار دهیم با توجه به اینکه سرعت دانلود بر اساس بایت نشان داده میشود ابتدا برای تبدیل بیت به بایت ۱۲۸ را به ۸ تقسیم کرده و با در نظر گرفتن ضریب اشتراک ۱۰ حداقل سرعت دانلود ۱.۶kB/sو حداکثر ۱۶kB/sرا خواهیم داشت و اگر سرعت دانلود کمتر از حداقل مقدار دیده شود نشان دهنده کندی سرعت و تخلف سرویس دهنده خواهد بود.
۳- سوال : تعرفه فروش اینترنت پر سرعت ADSL از چه مرجعی صادر شده و چقدر است؟
جواب: براساس مصوبه شماره ۴۹ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعرفه واگذاری اینترنت پرسرعت
ADSL براساس نرخ بیت و ضریب اشتراک حداکثر ۱۰ طبق جداول ذیل تعیین شده است:
شرکتهای PAP می توانند حداکثر تا سقف حداکثر ۲۰% بالاتر از تعرفه های جدول فوق باضافه ۱۰۰۰۰ریال هزینه اتصال یا آبونمان و ۴% هزینه مالیات بر ارزش افزوده نسبت به واگذاری اینترنت اقدام نمایند. بعنوان مثال برای پهنای باند ۱۲۸ کیلو بیت بر ثانیه یک ماهه قیمت تمام شده براساس ضریب اشتراک حداکثر ۱۰ مطابق محاسبات ذیل میباشد:
۴- سوال: تعرفه فروش اینترنت پر سرعت WiMAXاز چه مرجعی صادر شده و چقدر است؟
جواب: بر اساس مصوبه شماره ۸۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات جدول تعرفه ماهانه ارائه خدمات اینترنت بیسیم مبتنی بر فناوری WiMAXبه صورت اشتراکی و بدون در نظر گرفتن محدودیت حجمی به شرح ذیل میباشد:
۵- سوال: در صورت عدم پوشش پوشش خدمات وایمکس جبران هزینه های پرداختی مشتری چگونه است؟
جواب: در صورتیکه در زمان تحویل سرویس توسط نماینده شرکت به مشتری بدلیل پایین بودن سیگنال دریافتی و یا شرایط فیزیکی، اتصال به شبکه انجام نشود و یا دارای قطعی های مکرر باشد و با تعویض مودم و یا عدم تمایل مشتری برای تعویض مودم مشکل مرتفع نشود شرکت سرویس دهنده ملزم به استرداد کل مبلغ پرداخت شده توسط مشتری
میباشد ولی در صورتیکه سرویس توسط مشتری تحویل گرفته شود در صورت بروز مشکل شرکت ملزم به ارائه خدمات پشتیبانی و جلب رضایت مشتری وفق مقررات و قرارداد فی مابین میباشد.
۶-سوال: نحوه خرید خدمات ADSLچگونه است؟
جواب: با مراجعه مشتری به سامانه های فروش و یا دفاتر فروش شرکتهای دارنده پروانه PAP ابتدا میبایست امکان واگذاری خدمات ADSL به شماره خط مشتری توسط شرکت سرویس دهنده بررسی و سپس در صورت امکان واگذاری نسبت به فراخوان مشتری و عقد قرارداد و اخذ وجه توسط سرویس دهنده اقدام گردد.
۷- سوال: محدودیت واگذاری سرعت اینترنت به کاربران خانگی چیست؟
جواب: طبق قوانین و مقررات جاری واگذاری پهنای باند با سرعت بالای ۱۲۸kb/sبه کاربران خانگی فقط به اعضاء هیئت علمی دانشگاهها و افرادی که مدارک لازم از مراکز آموزش عالی در زمینه فعایتهای تحقیقاتی و پژوهشی ارائه نمایند در زمانهای محدود مجاز بوده و در سایر موارد ممنوع میباشد، لذا واگذاری پهنای باند بالاتر با ارائه کارت دانشجویی یا معرفی نامه از محل کار و غیره برای کاربران خانگی مورد قبول نبوده و تخلف محسوب میگردد.
۸- سوال: هزینه نصب و راه اندازی بر عهده مشتری است یا سرویس دهنده؟
جواب: در زمان راه اندازی سرویس چنانچه در قرارداد منعقد شده نصب و راه اندازی به عهده مشتری قید گردد هزینه نصب و راه اندازی بصورت توافقی توسط مشتری پرداخت خواهد شد و اگر مشتری خود تمایل به انجام نصب داشته و توانایی این کار را نیز داشته باشد اخذ هرگونه هزینه توسط سرویس دهنده غیر مجاز میباشد.
۹- سوال: شاخص های اندازه گیری کیفیت کدام است؟
جواب: یک قرارداد دو جانبه بین خدمت دهنده و خدمت گیرنده بر اساس توافق و به منظور تضمین پارامترهای کیفیت خدمات توافق شده بنام موافقت نامه سطح خدمات(SLA ) منعقد میشود. در این قرارداد باید سطح خدمات، نحوه اندازهگیری شاخصهای کنترلی( PLR ، Latency و CIR )، تخطی از سطح خدمات و ضمانت های اجرایی آن تعیین شود.
۱۰- سوال: ارائه خدمات پشتیبانی به مشتریان چگونه است؟
جواب: سرویس دهنده موظف به پشتیبانی خدمات بدون دریافت هزینه و در تمامی ساعات شبانه روز از طریق سامانه های ایجاد شده و یا ایجاد امکان تماسهای تلفنی برای کاربران میباشد.
۱۱- سئوال: آیا مشتری در انتخاب سرویس حق انتخاب دارد؟
جواب: انتخاب نوع سرویس بعهده مشتری است و سرویس دهنده نمیتواند هیچگونه خدماتی را خارج از درخواست مشتری تحمیل نماید مگر در مواردی که به لحاظ قانونی واگذاری یک نوع سرویس غیر مجاز باشد. به عنوان مثال اگر درخواست کاربر خانگی سرعت بالای ۱۲۸kb/sباشد سرویس دهنده می بایست از واگذاری سرویس مذکور خودداری نماید ولی اگر درخواست سرویس نامحدود کرده باشد سرویس دهنده نمی تواند به اجبار سرویس با حجم محدود را به مشتری تحمیل نماید.
RE: برخورد با متخلفین شبکه های مجازی و قانون شکنان در شبکه های موبایلی
سامانه درخواست فیلتر تارنماهای متخلف
از همکاری کلیه کاربران اینترنتی که با احساس مسئولیت نسبت به هویت فرهنگی و ارزشهای اسلامی و با عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر بر فضای مجازی نظارت نموده و با اقدامات ارزنده خود با تهاجم فرهنگی و جبهه جنگ نرمی که دشمن بر ملت و کشور اسلامیمان تحمیل نموده است، با جدیت به مقابله میپردازند، تشکر و قدر دانی میشود.
لازم به ذکر است تا کنون نظارت شما امت وظیفه شناس و گزارش تخلفات تارنماهای دارای محتوای مجرمانه از طریق این سامانه، نقش بسیار مهم و اساسی را در سالم سازی فضای مجازی کشور ایفا نموده است (گردآوری : انجمن ناجی)
شایان ذکر است کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مرجع رسیدگی به شکایات خصوصی از پایگاه های اینترنتی نمی باشد. لذا کسانیکه از اقدامات یک پایگاه اینترنتی به لحاظ انتشار تصاویر خصوصی ، اهانت ، نشر اکاذیب ، کلاهبرداری و غیـــره متضرر شده اند باید شکایت کتبی تنظیم نموده و به دادسرای محل اقامت خود تقدیم نمایند . خواهشمند است از طــرح اینگونه موارد در این سامانه خودداری فرمایید ، در صورت مطـــــرح شدن بررسی نخواهـــــد شد