در مورد حرف حق و حرف حق زدن و دلیل حقانیت و درست گفتن حرف حق
حرف حق
گاهی حرف حق یک نفر ظالم را از نیتش بر میگرداند و در زمان مرحوم مدرس یکی از دول استعماری ایران را تهدید کرده بود تا مجلس تن به ظلم آن دولت بدهد اما حرف حق مرحوم مدرس(ره) سبب ایستادگی در برابر ظلم خارجی آن دولت شد.
خبرگزاری تسنیم
با اشاره به حسنات کلام حق در جامعه باید اظهار کرد: اگر امر به معروف نشود و از منکری جلوگیری نشود، حق ملاک قرار نگرفته است برخی هم در حالت عصبانی اینگونه هستند و با دست و بدن یا زبان خود حرکاتی انجام میدهند سزاوار انسان مؤمن نیست.
در جامعه گاهی مشاهده میشود که فردی در حین عبور از خیابان با کوچکترین اتفاقی به دیگران جسارت و اهانت میکند و این ممکن است بر اثر ناآگاهی رفتار آن فرد باشد. با اشاره به اینکه برخی افراد در حرف زدن حد و مرز نمیشناسند تصریح کرد: در روایتی از پیامبر اسلام (ص) آمده است که هیچ انفاقی از ناحیه مؤمن بهتر از این نیست که انسان حق بگوید چه آن زمان که عصبانی است و چه آن زمان که غنی است (گردآوری : انجمن ناجی)وی با تاکید براینکه انسان باید حق مدار باشد؛ خاطرنشان کرد: فاصله گرفتن از حق خسارت است و ضرر مهمی به شمار میآید در طول تاریخ بسیاری از جنایات رخ داد به دلیل اینکه عده ای باید حرف حقی را میگفتند ولی نگفتند.
آیت الله سعیدی با بیان اینکه برخی به علت منافع خود به حق عمل نمیکنند و این خلاف شرع است، بیان کرد:
گاهی در برابر سلاطین ظالم برخی چاپلوسان سلاطین را در برابر انجام ظلمها تشویق میکنند شخص جاهل یک نفر است اگر اطرافیان به او کمک نکنند هیچ ظلم و جنایتی از سلاطین بر نمیآمد.
امام جمعه قم با بیان اینکه اگر در طول تاریخ حرف حق گفته میشد هیچ وقت ولایت غصب و هیچ جنایتکاری حاکم نمیشد، گفت: امام صادق (ع) فرمودند برای اقامه حق قیام کن و از پیامدهای آن نترس و امیرالمؤمنین (ع) نیز میفرمایند گاهی یک کلمه حق فاعلها و انحرافاتی را از بین میبرد. تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) با بیان اینکه گاهی حرف حق یک نفر، ظالم را از نیتش بر میگرداند عنوان کرد: امام (ره) در تعریف از شهید آیت الله مدرس میفرمودند در مجلس آن زمان لایحه ای را آورده بودند که روسیه ایران را تحقیر کرده بود و برخی نمایندگان از ترس میخواستند به آن رأی دهند و شهید مدرس فرمود اگر بناست مورد تعرض روسیه باشیم چرا از ترس آنها خودکشی کنیم و در برابر آن ها میایستیم.وی خاطرنشان کرد: در آن زمان این حرف شهید مدرس سبب شد بقیه نمایندگان تشویق شدند و از رأی به آن لایحه گذشتند از همین رو اگر حرف حق درست گفته شودحق نیز در جامعه زنده میشود. آیت الله سعیدی در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود این ارزشمندی حق و کالم حق اکثر مردم سراغ باطل می روند ، گفت: رسول اکرم(ص) می فرمایند: حق سنگین و تلخ است اما باطل سبک و شیرین است و امام حسن عسگری(ع) نیز فرموده اند حق را هیچ عزیزی ترک نکرد مگر اینکه ذلیل شد و هیچ ذلیلی تمسک به حق نکرد مگر اینکه عزیز شد.
آیت الله سعید با اشاره به شرایط حق مداری اظهار کرد: کلمه حق گفتن وظیفه است برخی کلمه حق می گویند اما اراده باطل میکنند یعنی شخص مطلب حقی را میگوید اما وقت پیاده کردن بر مصادیق عمداً یا سهواً مرتکب خطا میشود.
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به اینکه در ماجرای حکمیت خوارج به امیرالمؤمنین(ع) جسارت کردند و گفتند لا حکم الا لله حرف درستی است اما در پیاده سازی آن به امیرالمؤمنین(ع) گفتند از اشتباه خود اسغفقار کن، تصریح کرد: شرط مهم قول حق استفاده صحیح از کلام حق است اگر کسی قول حق گفت ولی اراده حق نکرد از او پذیرفته نیست. امام جمعه قم تصریح کرد: سعه صدر از دیگر شرایط قول حق است که مصداق آن امر به معروف و نهی از منکر است که همه آن را نمیپذیرند از همین جهت انسان باید شرح صدر و تحمل داتشه باشند.وی با اشاره به میزان و شاخص شناخت حق خاطرنشان کرد: قاعده کلی این است که انسان حق را بشناسد و افراد را با آن بسنجد و از این طریق افراد را میتوان با این میزان شناخت این در حالی است که فرقههای نوظهور و فرقههای باطنی انسانها را اصل قرار دادند و به آن ایمان آوردند این در حالی است که ملاک شناخت باید حق باشد نه افراد.
آیت الله سعیدی با اشاره به وقایع جنگ جمل اظهار کرد: در جنگ جمل مردم سه دسته شدند عده ای حق را میشناختند و با امیرالمؤمنین(ع) همراه شدند، عده ای عایشه و طلحه و زبیر را دیدند که همواره همراه پیامبر بودند و طرف آنها رفتندو عده ای هم متحیر شدند و نتوانستند حق را بشناسند و از هر دو فاصله گرفتند
بنابراین اول باید حق را بشناسیم. تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (ص) یکی از ملاک شناخت حق براساس افراد را قول و تاکید ائمه اطهار (ع) و نیز قرآن کریم برشمرد و گفت: اگر جایی در اسلام و ائمه معصومین بر حق بودن فردی تاکید کردند آن فرد میزان است همانگونه که عمار براساس تاکید پیامبر به عنوان میزان شناخت حق معرفی شدند. وی با بیان اینکه حضرت خدیجه (س) یکی از ملاکها و شاخصههای شناخت حق است، اظهار کرد: ایشان یکی از 4 بهترین زنان عالم هستندو معیار شناخت حق از باطل برای همه به شمار می آیند.تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت (س) خاطرنشان کرد: در زمانی حضرت خدیجه(س) به ازدواج رسول اکرم (س) در آمد که پیامبر(ص) کسی را نداشتند و به تازگی مبعوث شده بودند و آن حضرت همواره با پیامبر(ص) تا آخر عمر بود و از همه زندگی خود گذشت و از پیامبر پرستاری کرد.آیت الله سعیدی با تاکید براینکه خدیجه در غربت اسلام ایمان آورد گفت: پیامبر اکرم (ص) در باره حضرت خدیجه (س) فرموده اند زمانی که مردم مرا تکذیب کردند خدیجه مرا تصدیق کرد.