اهداف راه اندازی شبکه های ماهواره ای ..رابرت مردام
:یکی از اهداف ماهوارهها این است که با تهی کردن جامعه ایرانی از فرهنگ اصیل ایرانی، اسلامی، جامعه ایران اسلامی را از درون، دچار فروپاشی کند و کاری را که در جبهه نظامی و جنگ سخت نتوانست با بمب و موشک انجام دهد، در جبهه فرهنگی و جنگ نرم با کمک رسانهها و فیلمها و از طریق بی هویت کردن جوانان انجام دهد.
«رابرت مرداک» صهیونیست ضد شیعه که مؤسس شبکه فارسیوان است، قطعاً از روی دلسوزی و محبت به خانواده ایرانی شبکه راهاندازی نمیکند اما به هر حال این مسأله برای بعضیها جذابیت دارد. از زمانی که ماهواره اختراع شد تاکنون حدود ۲۰ هزار شبکه ماهوارهای در جهان فعال است که حدود ۳۰۰۰ شبکه در ایران از طریق دیش و رسیورهای معمولی قابل دریافت هستند. ماهوارهها به دلیل دسترسی آسان عموم مردم در تمامی کشورها به عنوان ابزاری قوی در دست سلطهگران غربی قرار گرفته است (گردآوری : انجمن ناجی)
برنامههای تفریحی و سرگرمکننده ماهواره در دراز مدت باعث یکسانسازی سلیقه قشرهای عظیم جامعه و ایجاد شکافهای جدید طبقاتی و تعمق آنها میشود و استفاده نامحدود و غیر هدفمند از آن میتواند آثار زیانباری بر مردم و خانوادهها داشته باشد.
از پیامدها و معضلات برنامههای ماهوارهای میتوان به افول فرهنگ، رنگباختگی ارزشهای انسانی و باورهای مذهبی و نمادهای ملی و میهنی، رشد روزافزون بیسوادی عمومی به علت تماشای بیحد این برنامهها، عدم تمرکز و تفکر نسبت به موضوعات و مطالب مختلف، کاهش داد و ستدهای عاطفی و اجتماعی در روابط انسانها با یکدیگر، و در نتیجه خطر سقوط فرهنگ اجتماعی اشاره کرد
به همین جهت گفتگوی مشروحی با حجتالاسلام جواد نصراللهپور کارشناس مسائل رسانه انجام دادیم که از نظر میگذرد.
به عنوان اولین سؤال بفرمایید بیشترین مخاطبان شبکههای ماهوارهای از چه گروههایی از جامعه هستند؟
شاید تا چند سال پیش، بیشتر ماهوارهها روی جوانان و یا ناراضیان سیاسی تمرکز داشتند اما در سالهای اخیر با تأسیس شبکههایی مثل بیبیسی، من و تو، صدای آمریکا و فارسیوان با هزینههای بسیار زیاد، نسل جدیدی از شبکههای ماهوارهای را تأسیس کردند که با نوع قدیمی آن متفاوت است (گردآوری : انجمن ناجی) در شبکههای قدیمی بسیار سطحی و شعاری کار میکردند اما شبکههای جدید اولاً خط و مشی هماهنگی با هم دارند و ثانیاً استراتژی کاملاً مشخصی دارند و آن این است که مخاطب رسانههای داخلی و رسانه ملی را کم میکنند و از طرفی دیگر مخاطب آنها فقط مخالفین سیاسی و جوانان نیست بلکه مخاطب آنها بیشتر زنان، خانوادهها و اقشار عادی جامعه هستند و سعی میکنند با روشهای غیر مستقیم در لابهلای برنامههای سرگرمی، سیاسی، فیلم و سریال بر ذهن مخاطب و رفتار او تأثیر بگذارند.
دلایل استقبال از شبکههای ماهوارهای
به نظر شما چرا طیف گستردهای از مردم به سمت شبکههای ماهوارهای اعم از خبری و یا شبکههای فیلم و سریال و سرگرمی رو میآورند؟
این مسأله دلایل متعددی دارد.
دلیل اصلی و مهم آن نیاز مخاطب است که شاید در شبکههای داخلی پاسخ مناسبی برای نیازش پیدا نکرده است (گردآوری : انجمن ناجی)
گاهی در بعضی ایام سال برنامههای صداو سیما جذابیت لازم را ندارد و اگر مخاطب به خاطر تبلیغات دشمن یا هر دلیلی خیال کند که اخبار و یا فیلم و سریال و مستندهای شبکههای داخلی برایش کافی نیست قطعاً سراغ جای دیگری خواهد رفت. البته گاهی ممکن است نیاز کاذب باشد اما رسانههای غربی با روشهای مدرن رسانهای و خبری برای مخاطب از طرفی نیاز سازی میکنند و از طرفی اعتماد را جلب میکنند.
بنابراین باید بررسی شود که چرا چنین نیازی به وجود آمده و با آگاهی دادن به خانوادهها آنها را قانع کنیم که برنامههای ماهوارهای بر غیرت و عفت و حفظ نظام خانوادگی آنها و مسائل دینی فرزندان آنها و رفتارهای سیاسی و اجتماعی آنها آثار منفی دارد.
یکی دیگر از علتهای گرایش مردم به شبکههای ماهوارهای تنوع موجود در این شبکههاست و تنوع طلبی خصلت ذاتی انسان است (گردآوری : انجمن ناجی) یک مخاطب به راحتی میتواند با یک دیش و رسیور صدها شبکه را در اختیار داشته باشد.
علت دیگر این است که بعضی خط قرمزها که رسانههای داخلی باید رعایت کنند شبکههای خارجی رعایت نمیکنند چون نه مجبورند و نه برای عفت و حیای خانودههای ما دل میسوزانند. «رابرت مرداک» صهیونیست ضد شیعه که مؤسس شبکه فارسیوان است قطعاً از روی دلسوزی و محبت به خانواده ایرانی شبکه راه نمیاندازد اما به هر حال این مسأله برای بعضیها جذابیت دارد.
جمع کردن دیش، کافی نیست و باید کار فرهنگی کرد
دلیل دیگر گرایش به ماهواره این است که ما به جای کار فکری و فرهنگی و کار اقناعی روی ذهن مخاطب و بیان ضررهای مسأله و آسیب شناسی برنامههای ماهوارهای به روش ممنوعیت ایجاد کردن و جمعآوری دیشها اکتفا کردیم که متأسفانه اجرای ناقص این طرح هم هیچ اثر مثبتی نداشته است و گاهی اوقات ممنوعیتها جذابیت هم ایجاد میکند.
به نظر میرسد در کنار اجرای درست و کامل و بدون تبعیض قانون باید بیشتر روی کار فرهنگی و اقناع ذهن مردم کار کرد.
یک دلیل دیگر این است که در کشور ما هنوز ارگانهای فرهنگی نتوانستهاند بحث اوقات فراغت فرزندان را چه در تابستان و ایام تعطیل و چه اوقات فراغت ایام تحصیلی را پر کنند همچنین فضاهای ورزشی، تفریحی، سرگرمی و هنری فراوان و ارزان و قابل دسترس و جذاب ایجاد نشده است اما در ماهواره مثلا ۴۰ شبکه کودک، ۳۰ شبکه ورزشی،۱۲۰ شبکه موسیقی و شعر و صدها شبکه علمی و فرهنگی، هنری، مد و لباس، سرگرمی، ۵۰۰ شبکه سینمایی و ۲۰۰ شبکه سریال، مخاطبان را جذب میکنند.
یک علت دیگر، مسأله بیکاری و تنهایی است کسی که در طول روز برنامهای منظم برای خودش و خانواده و همسر و فرزندانش ندارد زمینه ورود تفکرات و کارهای شیطانی را فراهم میکند و در کنار بیکاری، تنهایی هم عامل مهمی است خیلی از زن و شوهرها که فرزند هم ندارند و خانم هم بیکار است برای پر کردن اوقات فراغت خود به ماهواره رو میآورند خانوادهها باید به کمک مسجد، روحانیت، کانونهای فرهنگی سالم، ورزش و غیره اوقات فراغت فرزندان را پر کنند و از بیکاری و تنهایی آنها جلوگیری کنند.
تهاجم فرهنگی، ایران ستیزی و اسلام ستیزی
* یکی از اقدامات شبکههای ماهوارهای علیه کشورمان تهاجم فرهنگی و ایران ستیزی است…
بله، سالها پیش مقام معظم رهبری فرمودند دشمن در تدارک تهاجم فرهنگی است و بارها با تعبیراتی مثل شبیخون، فتنه فرهنگی، ناتوی فرهنگی و جنگ نرم، هشدار دادند که متأسفانه آنطور که شایسته بود توجه نشد.
دشمن از هر ابزار و رسانهای برای هجوم به فرهنگ ما استفاده میکند و با برنامههای ماهوارهای و ساخت مستندها و فیلمها و سریالهایی مثل فیلم ۳۰۰، آرگو، سنگسار ثریا، بدون دختر هرگز، یا فیلمهای ضد اسلامی و ضد شیعه مثل شمشیر اسلام، محاصره، فتنه و فیلمهای شرمآور علیه رسول خدا و قرآن میخواهد جوان ایرانی را از ایرانی بودن و مسلمان بودن خود متنفر و پشیمان کند و هویت جوان ایرانی را بگیرد و او را به سبک زندگی غربی متمایل کند.
یکی از اهداف ماهوارهها این است که با تهی کردن جامعه ایرانی از فرهنگ اصیل ایرانی، اسلامی، جامعه ایران اسلامی را از درون، دچار فروپاشی کند و کاری را که در جبهه نظامی و جنگ سخت نتوانست با بمب و موشک انجام دهد، در جبهه فرهنگی و جنگ نرم با کمک رسانهها و فیلمها و از طریق بی هویت کردن جوانان انجام دهد.
تحقیر سنتهای ملی و تعظیم فرهنگ بیگانه، تخریب هویت ملی و تغییر و تخریب مفاهیمی مثل آزادی بیان، حقوق بشر، آزادی عقیده و … تهی شدن ادبیات و زبان ایرانی از زیباییهای خود، ترویج مدگرایی و ارائه مدهای آرایشی و پوششی نابهنجار، گسترش فرهنگ مصرف و مصرفگرایی، نشان دادن جلوه خرافی از دین، الگو قرار دادن بازیگران، خوانندهها و فوتبالیستها برای جوانان، زیر سؤال بردن فرهنگ جبهه و ایثار و شهادت و انتخابات همه بخشی از هجوم همه جانبه دشمن غربی از طریق رسانهها به فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی است (گردآوری : انجمن ناجی)
آسیبهای شبکههای ماهوارهای
چه آسیبهایی از طریق تماشای شبکههای ماهوارهای متوجه خانوادهها و جوانان میشود؟
ماهواره یک رسانه قدرتمند است و به خاطر ویژگیهای منحصر به فردی که دارد همچنانکه میتواند در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جوامع اثر مثبت داشته باشد، برنامههای تخریبی و فاسدی هم دارد و میتواند بر فکر و اندیشه و اعتقادات و رفتارهای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، تربیتی، خانوادگی و سبک زندگی مردم اثر منفی داشته باشد و استفاده نامحدود و غیر هدفمند آن میتواند آثار زیانباری بر جوانان، زنان و خانوادهها داشته باشد.
مهمترین خطر ماهواره، بحث جهانی سازی فرهنگی است که گردانندگان امپراطوری رسانهای غربی به دنبال نابود کردن حوزه فرهنگهای سنتی ملتها و مسلط کردن سبک زندگی و فرهنگ آمریکایی بر همه مردم دنیا به نام جهانی سازی هستند.
انجمن اندیشه روشن ناجی
تأثیر شبکههای ماهوارهای را بر سبک زندگی مردم چگونه ارزیابی میکنید؟
مسأله سبک زندگی با مسائل سیاسی عجین شده است (گردآوری : انجمن ناجی) به دلیل اینکه اگر در کشوری یک سیستم سیاسی بتواند بر سیستم دیگری پیروز شود، قطعاً فرهنگ و سبک زندگی خود را هم به جامعه و سیستم تحمیل میکند و وقتی یک شبکه ماهوارهای یا سایت اینترنتی یا نشریه و رسانه از طریق یک کشور اداره میشود قطعاً از آن سیستم و منافعش حمایت میکند و به دنبال اهداف او حرکت خواهد کرد، مثلاً وقتی که دولت انگلیس شبکه بیبیسی فارسی را با هزینه میلیاردی به زبان فارسی تأسیس میکند خیلی سادهلوحانه است اگر خیال کنیم به خاطر دلسوزی برای مردم ما اینکار را کرده است لذا هر کشوری و نظامی و مردمی باید به دنبال منافع و اهداف خودشان باشند.
ما زمانی میتوانیم سبک زندگی و هویت ایرانی و اسلامی خو را حفظ کنیم که با بالا بردن آگهی و رشد فکری و اعتقادی مردم، خود خانوادهها را مسئول حفظ هویت خود و بچههایشان کنیم.
از زمانی که تلویزیون اختراع شد و در تمام جهان پخش شد سبک زندگی مردم عوض شد مالکان این شبکهها و افرادی مثل رابرت مرداک مؤسس فارسیوان که دهها شبکه و خبرگزاری دارد دنبال این هستند که در راستای اهداف اندیشه لیبرالیستی خود یک همسان سازی فرهنگی ایجاد کنند و الگوی خاصی در زندگی از خوردن، پوشیدن، آرایش، ارتباطات، سلیقهها و رفارهای اجتماعی سیاسی ارائه دهند یعنی تقریباً الان اکثر مردم دنیا آنطوری رفتار میکنند که گردانندگان این شبکهها میخواهند.
ما تأثیر ماهواره را بر روی شیوه همسرداری، تربیت فرزندان، مراسم عروسی، لباس، مد، آرایش، روابط اجتماعی، و حتی بازار میتوانیم مشاهده کنیم.
یکی از سیاستمداران غربی میگوید ما اگر نتوانستیم دیوار بلند چین را برداریم اما رسانههای ما توانستند این سد را بشکنند و مظاهر زندگی غربی مثل نوع غذا، موسیقی غربی، رفتارهای اجتماعی را در کشور چین گسترش دهند.