حضرت اینجا به سه امر مهم تذکر داده که هر یک منشاء سعادت و لذت جسم و روح است (گردآوری : انجمن ناجی)
اول :آنکه هر کاری انجام می دهیم، از دریچه کسب حلال باشد که به کسی ظلم و تعدی و خیانت نکرده باشیم .
دوم: آن که با خانواده، همسر و فرزند خویش نیکویی کنیم و به حسن تدبیر منزل پردازیم و با رزق حلال به زندگی آنها توسعه داده و مسائل تربیت جسم و روح آنها را فراهم آوریم و به خلق خوش با آنها رفتار کنیم .
سوم: آنکه در هر حال از حالات کسب و کار و انفراد و اجتماع و حال شهوت و غضب و ریاست و حکومت که هستیم به یاد خدا باشیم تا از گناه و خطا محفوظ بمانیم.
ادامه مطلب:
خطر هرزگی نفس اماره و هوای نفس را جدی بگیریم !
نفس اماره عادت كرده به هرزگی ولذا نباید رهایش كرد.
پدر مرحوم مجلسی (رضوان الله علیه) در بیانی فرمودند : بر اساس روایت ها ، هفتصد هزار حجاب در راه آدمی وجود دارد ولی من در حجاب خودیت و خود پرستی هاهنوز مانده و در پیچ و تاب آن در حال غرق شدن هستم ، چه برسد به بقیه حجاب ها!!
حضرت امیرألمومنین علی علیه السلام میفرمایند: «من غلب عقله هواه أفلح : هرکس خردش بر هوا و هوس او چیره شود رستگار میگردد.»( میرزایی علی اکبر ، نهج الفصاحه ، ص496 ) پس طبق فرمایش حضرت تسلط بر هوا و هوس راه دستیابی به فلاح است .
در حدیثی پیغمبر اسلام به امیرالمومنین میفرمایند: «به نجات نمی یابد کسی که از هوا و هوس پیروی کند.»( شمس ، 9)
رسیدن به سعادت با پیشه گرفتن از تقوا
در قرآن نیز خداوند در آیات متعددی بعد از بیان صفت تقوا به رستگاری و سعادتمندی بشارت داده است: « قُل لَّا یَسْتَوِى الْخَبِیثُ ... فَاتَّقُواْ اللَّهَ یَأُوْلىِ الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون(مؤمنون ، 4) ؛بگو هیچ گاه ناپاک و پاک مساوی نیستند... از مخالفت خدا بپرهیزید ای خردمندان، شاید رستگار شوید .»
زمانی که انسان از هوا و هوس پیروی نکند و نفس خود را از آلودگی به معاصی حفظ کند در زندگی ابدی اش سعادت مند خواهد بود.
یکی از موارد با اهمیت سعادت و رستگاری انسان، داشتن تقواست که از مصادیق آن که در قرآن ذکر شده نگهداشتن نفس از حرص و بخل رویگردانی از لغو دوری از شراب و قمار و بت پرستی و شرک و رباخواری و نیز حفظ عفت و پاکدامنی می باشد .
مرحوم شیخ رجبعلی خیاط نیز توانست با چشم بستن از شهوت خود در برابر حرام ها ، به مقام والا و بلندمرتبه برسد .
شهوت و نگاه حرام ، مانعی برای اثر پذیری از پند و اندرز
یكی آمد خدمت رجبعلی خیاط و از او خواست که نصیحتش کند . او سكوت كرد و بعد بیان کرد : تو در راه نامحرمی دیدی و بدون استغفار نمی شود ترا نصیحت كرد چون فكرت مشغول به آن است و نصایح در تو اثری نخواهد داشت .
خود پرستی ، مانعی برای لذت بردن از عبادت
تا می توانید با نفس و خود پرستی هایتان مبارزه کنید ، چرا که تا این خودپرستی ها و آلودگی ها در وجود آدمی باشد ،به انسان اجازه نمی دهد از عبادت لذت ببرد، از خدمت لذت ببرد، از نماز لذت ببرد . تمام انبیا آمده اند تا این خودیت ها را در آدمی بشکنند و از بین ببرند .
عبدالله باشید !
ما باید عبدالله باشیم ، اگر کسی سبوعیت در او غلبه کند عبدالکلب است . اگر کسی شهوت در او غلبه کند عبدالخنزیر است . اگر کسی شیطنت در او غلبه کند عبد الشیطان است (گردآوری : انجمن ناجی) عبدالله آن کسی است که سبوعیت و شهوت و شیطنت در او غلبه نداشته باشد.
شیطان دشمن قسم خورده ای است که قسم یاد کرده تا انسان ها را اغوا نکند ، از پای ننشیند و یکی از ابزارهای مهم و اساسی که او برای آدمی به کار گرفته و در ادامه نیز می گیرد ،عشق به دنیا و شهوت پرستی می باشد.
شهوت تنها بعد جنسی ندارد !
شهوت فقط جنسی نیست! دستبوسی هم شهوت است! ریاست هم شهوت است! فردی که دلش می خواهد رساله بنویسد و مشهور شده و همه از او تعریف و تمجید کنند، شهوت نوشتن دارد ! کسی که دوس دارد سخنرانی کرده و همه به او به به و چه چه بگویند و او را ستایش کنند ،شهوت حرف زدن دارد!
جنگ همیشگی دو نیروی درونی با یکدیگر
همه ی انسان ها براساس فطرت پاکی که دارند ، نیروی عشق به خدا در وجود آنها جریان دارد .
از آن طرف نیز شیطان دشمن قسم خورده ای است که قسم یاد کرده تا انسان ها را اغوا نکند ، از پای ننشیند و یکی از ابزارهای مهم و اساسی که او برای آدمی به کار گرفته و در ادامه نیز می گیرد ،عشق به دنیا و شهوت پرستی می باشد .
این نیروها ، مسافر همیشگی انسان هستند و همیشه در حال جنگ بایکدیگر می باشند .
این انسان است که بانیروی اختیار و انتخابی که در دست دارد ،می تواند یکی از آن دو را انتخاب کرده و در آن قرار گیرد